Cookies

Náš web potřebuje pro přizpůsobení obsahu a analýzu návštevnosti váš souhlas. Souhlas vyjádříte kliknutím na tlačidlo "OK". Více informací
Svúj souhlas můžete odmítnout zde.

Aktuality

Od SEPu k e-receptu

5. 9. 2016

Od SEPu k e-receptu

Elektronická preskripce je v poslední době více a více diskutovaným tématem mezi odborníky i odpovědnými státními institucemi, především Státním ústavem pro kontrolu léčiv. Nemocniční informační systém GreyFox je v spolupráci Masarykova onkologického ústavu a softwarových firem (v současnosti firma Stapro s.r.o.) vyvíjen od roku 1995. Významná část záznamů zdravotnické dokumentace je již parametrizována a dochází postupně k parametrizaci dalších záznamů a modernizaci procesů. Od roku 1999 umožňuje lékaři předepsat recept a i tento modul je průběžně doplňován o nové funkce.

V letech 2006-2008 byl vyvinut a vzápětí nasazen do praxe Systém elektronické preskripce (SEP). Vývoj byl MOÚ a firmě Stapro hrazen z grantu MŠMT. Většina investic směřovala do nového softwarové řešení.

SEP přenáší údaje o pacientovi, předepsaných léčivech a zdravotnických prostředků elektronickou formou. Taková preskripce neznamená jen elektronické vystavení receptu a jeho přenos, ale jde o komplex služeb vedoucích k efektivní komunikaci mezi lékařem, lékárníkem a pacientem s cílem zvýšit kvalitu péče o pacienta a jeho bezpečnost. SEP zahrnuje:

  • přenos receptu z informačního systému lékaře do databáze,
  • validaci receptu před odesláním vůči lékové historii pacienta uložené v databázi s vyhodnocením lékových interakcí a duplicit,
  • odeslání doplňujících údajů – diagnóza, alergie, těhotenství, kojení,
  • registraci výjimky z pozitivního listu,
  • lékárníkovi umožňuje na základě čárového kódu receptu načíst všechny údaje do svého informačního systému,
  • v lékárně formou semaforu kontrolu správnosti výdeje léku,
  • do systému se zpět z lékárny ukládají veškeré informace o výdeji, které poté mohou být předány předepisujícímu lékaři.

I přes úzký okruh lékařů zapojených do systému (lékaři jednoho ústavu), došlo k výraznému poklesu potenciálních interakcí. To má za důsledek nejen ekonomické úspory, ale zejména přispívá ke zvýšení bezpečí pacientů. Je škoda, že obdobná funkcionalita není zatím obsažena i v celonárodním systému Centrálního úložiště elektronické preskripce, k jehož vývoji došlo v následujících letech.

V prosinci 2011 bylo nasazeno do provozu ústavu používání zaručeného elektronického podpisu v souvislosti se zapojením se do projektu elektronického receptu v partnerství se SÚKL. Zavedení všech prvků potřebných ke spuštění projektu eRecept předcházela rozsáhlá příprava počítačové sítě ústavu, včetně instalace nových klávesnic obsahujících čtečky čipových karet, aktualizace operačního systému na jednotnou verzi, atp. Bez úprav aplikačního software pro uživatele (lékaře a farmaceuty) by proces také nebylo možné uskutečnit. Jednorázové náklady na software a nákup klávesnic a karet byly zhruba 2.000.000 Kč. Roční provozní náklady představují cca 50.000 Kč. V období od prosince 2011 do prosince 2013 testovalo elektronické recepty 14 lékařů, kteří vystavili celkem 2666 elektronických receptů, což představovalo 9,0 % jejich celkové preskripce (2,0 % preskripce celého MOÚ). Největším úskalím se ukázala pomalá odezva s úložištěm, což zdržovalo lékaře v práci a dále neodeslání receptu do centrálního úložiště bez uvedení adresy pacienta v nemocničním informačním systému.

 

Autoři: Mgr. Roman Goněc, Ing. Eva Konečná, PharmDr. Šárka Kozáková, MBA; Masarykův onkologický ústav, Brno