Cookies

Náš web potřebuje pro přizpůsobení obsahu a analýzu návštevnosti váš souhlas. Souhlas vyjádříte kliknutím na tlačidlo "OK". Více informací
Svúj souhlas můžete odmítnout zde.

Právní aktuality

Program podpory zaměstnanosti Antivirus

23. 4. 2020

V tomto článku bychom Vám chtěli přiblížit vládní Program podpory zaměstnanosti Antivirus (dále jen Antivirus). 

Ačkoliv má i tento program ve svém názvu slovo virus, na rozdíl od COVID-19 nepřináší Antivirus nic zlého (snad krom administrativy). Jaký je účel tohoto programu, komu má pomoci a jak ho efektivně využít? To vše se dozvíte v tomto článku. Hned zkraje je třeba říci, že podstatou Antiviru je ochrana pracovních míst, nikoli tedy přímá podpora zaměstnavatelů. 

Ochrana by měla být zajištěna prostřednictvím částečné kompenzace nákladů zaměstnavatelů vynaložených v podobě náhrad mezd (včetně odvodů) za dobu překážek v práci vzniklých v důsledku mimořádných opatření souvisejících se šířením nákazy COVID-19. Prostřednictvím Antiviru tedy bude postiženým zaměstnavatelům za splnění předem stanovených podmínek vyplácen finanční příspěvek na náhrady mzdy jejich zaměstnanců. Program je v této chvíli koncipován tak, že se možnost čerpání příspěvku vztahuje pouze k období od 12. března do 30. dubna 2020. Ministerstvo práce a sociálních věcí (dále jen MPSV), které tento program vypracovalo, dále předpokládá prodloužení tohoto období dle současného vývoje nákazy i na květen 2020 (případné prodloužení je ale vázáno na schválení vládou). 

Příspěvek bude zaměstnavatelům poskytován prostřednictvím Úřadu práce na základě podané žádosti, přičemž příjem žádostí o podporu byl zahájen již 6. dubna tohoto roku.Program Antivirus upravuje dva různé režimy (konkrétně režimy A a B), v jejichž rámci lze požádat o příspěvek na náhradu vyplacené mzdy. Rozhodujícím kritériem je zde to, zda byla činnost zaměstnavatele přerušena či omezena přímo v důsledku krizových či mimořádných opatření. 

Pod režim A tedy spadají případy „nemožnosti přidělovat práci zaměstnancům v souvislosti s vydáním krizových usnesení vlády ČR a mimořádných opatření orgánů ochrany veřejného zdraví“ a dále taktéž případy, kdy byla zaměstnanci nařízena karanténa. V prvním případě pobírá zaměstnanec náhradu mzdy v plné výši, v případě nařízené karantény pak ve výši 60 % redukovaného průměrného výdělku. Zaměstnavateli pak bude prostřednictvím Antiviru poskytnut příspěvek ve výši 80 % vyplacených náhrad (včetně odvodů), maximální však ve výši 39 000,- Kč na jednoho zaměstnance. 

Režim B se uplatní v případech překážek na straně zaměstnavatele vzniklých v důsledku „souvisejících hospodářských potíží vyvolaných COVID-19“. Jedná o situace, kdy zaměstnavateli chybí podstatná část zaměstnanců (kterým byla nařízena karanténa nebo čerpají ošetřovné), dále pokud dojde k omezení dostupnosti vstupů nezbytných k činnosti zaměstnavatele či v případě omezení poptávky po jeho výrobcích či jím poskytovaných službách. V těchto případech náleží zaměstnancům náhrada mzdy ve výši 60 až 100 % průměrného výdělku (v závislosti na konkrétní překážce). Zaměstnavatel má nárok na příspěvek ve výši 60 % z takto vyplacených náhrad (včetně odvodů), maximální měsíční výše příspěvku na jednoho zaměstnance pak činí 29 000,- Kč. Pro poskytnutí příspěvku je (kromě podání žádosti) třeba splnit několik podmínek, mezi něž patří zejména striktní dodržování zákoníku práce zaměstnavatelem, a dále řádné vyplacení mezd a odvodů. Příspěvek pak může být vyplacen pouze na zaměstnance, kterému nebyla ke dni podání žádosti podána výpověď (zde však existují jisté výjimky). Obecně je pak realizace podpory nastavena tak, že zaměstnavatel bude žádat o refundaci vyplacených náhrad mezd po skončení vykazovaného období, tj. po skončení kalendářního měsíce, za který bude o příspěvek žádat. Za měsíc duben tedy bude zaměstnavatel podávat žádost na počátku měsíce května. 

Příslušný Úřad práce nebude v okamžiku jeho poskytování ověřovat ani kontrolovat faktické splnění podmínek pro jeho čerpání (zodpovědný za správné určení překážky je v tomto případě zaměstnavatel). Kontrola, zda byly u zaměstnavatele splněny podmínky pro čerpání příspěvku pak bude průběžná a hlavně následná. V tomto ohledu je tak třeba zdůraznit, že byť potřebné důkazy prokazující oprávněnou žádost o příspěvek nebude nutné přiložit k žádosti, bude třeba si je archivovat pro případy kontroly. 

KMVS, advokátní kancelář, s.r.o.