Cookies

Náš web potřebuje pro přizpůsobení obsahu a analýzu návštevnosti váš souhlas. Souhlas vyjádříte kliknutím na tlačidlo "OK". Více informací
Svúj souhlas můžete odmítnout zde.

Zpravodajství

Telemedicína pomáhá vyprázdnit čekárny

26. 5. 2020

Telemedicína pomáhá vyprázdnit čekárny
    1. 2020 | Tváří v tvář současné krizi spojené s nemocí COVID‑19 vstupujeme do nové éry zdravotnictví, které musí začít fungovat novým způsobem. Plné čekárny u lékaře jsou potenciálním nebezpečím pro šíření nákazy – současné i dalších, které možná přijdou. Navíc nám současná pandemie ukazuje, že zdravotní systém nefunguje efektivně a že péče o pacienta není na tak dobré úrovni, jak se na první pohled zdá.

V době před nástupem pandemie byla praxe v českém zdravotnictví až příliš pohodlná pro každého, kdo si chtěl zaskočit k lékaři pro recept, potvrzení a samozřejmě na pravidelné kontroly stavu chronických nemocí. Tyto kontroly však nikdy nefungovaly dostatečně efektivně – ani pro systém, jemuž prodražovaly fungování, ani pro pacienta, jemuž nepomáhaly tak, jak by měly. Jak všichni známe z vlastní zkušenosti, existuje příliš mnoho pacientů, kteří si několik dní před kontrolou u lékaře radikálně upraví jídelníček a vrhnou se na „zdravý životní styl“. Podle výsledků následné kontroly jsou v pořádku a ukazatele jejich zdravotního stavu jsou v normě. Systém je tedy využíván neefektivně, výsledky kontrol jsou nicneříkající, lidé plní čekárny a lékař nemá správné informace ve správný čas.

To byl stav před nástupem pandemie koronaviru COVID‑19…

Dnes je situace jiná. Čekárny zejí prázdnotou, mnoho chronicky nemocných lidí se totiž v době pandemie bojí docházet na pravidelná vyšetření ke svému lékaři. Dilema „nechat se zkontrolovat“, nebo „nakazit se koronavirem“ je většinou vyřešeno pasivitou. Ta má za následek v mnohých případech průběžné zhoršování zdravotního stavu chronicky nemocných pacientů, v mnoha případech jsou důsledky fatální. Řešení přitom existuje a zkušenosti ze zahraničí ukazují, že přesně pro tyto případy existuje velmi efektivní nástroj. A co že je tím řešením? Telemedicína.

V zahraničí se telemedicína používá již řadu let a současná krize jasně potvrdila potenciál tohoto řešení v praxi. Není na co čekat, měli bychom využít této příležitosti a urychlit používání telemedicíny jako součásti elektronického zdravotnictví.

Abychom přispěli k tomuto urychlení, objednali jsme si u kolegů ze zahraničí, kteří mají zkušenosti s nasazením telemedicíny v praxi, takzvaný Telemedicínský kit a v těchto dnech ho testujeme.

Jde o zařízení, které dostane chronicky nemocný pacient k sobě domů a provádí si pravidelné měření sám. Tím pádem nemusí kvůli pravidelné kontrole svého zdravotního stavu u lékaře opustit domov. V balení telemedicínského kitu je přístroj (například glukometr, tlakoměr, oxymetr, spirometr nebo chytrá váha) a mobilní telefon, přes který probíhá komunikace směrem k doktorovi do ordinace. V telefonu je předinstalovaná aplikace, do které doktor doplní seznam měření, jež musí monitorovaný pacient provést v daném časovém období. Nastavení těchto měření je plně individuální, a odpovídá tak léčebnému plánu pro každého pacienta zvlášť. Výhody jsou nesporné pro obě strany — pacient nemusí do čekárny a doktor má jistotu, že měření jsou prováděna pravidelně, a může na výsledky měření reagovat v reálném čase.

Telemedicína se dá aplikovat u pacientů s cukrovkou, astmatem, nemocí srdce, obstrukční plicní chorobou a dalšími „běžnými“ nemocemi v populaci. V rámci ČR jde o cca 35 procent obyvatelstva.

Telemedicína je jedním ze způsobů, jak efektivně vyprázdnit čekárny, aniž bychom snižovali péči o pacienta nebo brali lékařům práci. Telemedicína zlevňuje zdravotní systém a celkovou péči o pacienta posouvá na vyšší úroveň.

Zdroj: Medical Tribune 09/2020