Cookies

Náš web potřebuje pro přizpůsobení obsahu a analýzu návštevnosti váš souhlas. Souhlas vyjádříte kliknutím na tlačidlo "OK". Více informací
Svúj souhlas můžete odmítnout zde.

Právní aktuality

Ministerstvo k jednotkovým cenám počtvrté

18. 3. 2019

V tomto článku se budeme věnovat velmi aktuálnímu tématu, a to Metodice Ministerstva zdravotnictví s názvem „Zásady nakládání s informacemi při uzavírání smluv a vystavování objednávek vybranými přímo řízenými organizacemi Ministerstva zdravotnictví v oblasti nákupu“. Tato Metodika byla vydána ministrem zdravotnictví, Mgr. et Mgr. Adamem Vojtěchem, MHA, a to 6. března 2019 s tím, že účinnosti nabyla již pět dní po jejím vydání, tj. 11. března 2019. Předmětem Metodiky, jak již její název napovídá, jsou „zásady transparentního postupu přímo řízených organizací (…) a zajištění zákonného nakládání s informacemi vyloučenými z povinnosti uveřejnění“, jinými slovy, metodika upravuje nakládání s informacemi, na které se vztahuje ve zdravotnictví velmi často skloňovaný pojem obchodního tajemství, což bylo částečně diskutováno i v odborných kruzích. Metodika deklaruje, že svým obsahem doplňuje a upřesňuje Příkaz ministra č. 13/2018 ze dne 1. září 2018, resp. 1. června 2018 (těmito se dále rozumí účinnost Příkazu ministra) a taktéž obecné Pokyny ministra v dopisech ze dne 27. června 2018 a ze 3. září 2018, tedy dokumenty týkající se zejména uveřejňování jednotkových cen léčivých přípravků přímo řízenými organizacemi Ministerstva zdravotnictví. Po prostudování daného materiálu lze však podle našeho názoru dospět k závěru, že metodika spíše shrnuje dosavadní postoj ministerstva k dané problematice, protože v celkovém souhrnu neobsahuje informace, jež by jakýmkoli způsobem výrazně doplňovaly to, co bylo již dříve řečeno. Jedná se tedy o jakýsi procesní návod pro přímo řízené organizace, jak nakládat s informacemi, které obdrží od držitelů rozhodnutí o registraci (či dodavatelů) a které (ne)jsou zároveň označeny jako obchodní tajemství. Co se týče systematiky dané metodiky, vzhledem k vyšší míře formálnosti daného dokumentu (oproti výše zmiňovaným dopisům) je dělena na jednotlivé články, přičemž hned v prvním článku je uveden její předmět, a to:

  • (i) Způsob výpočtu, jednotkových cen a jednotkové ceny léčivých přípravků,
  • (ii) Slevová a bonusová schémata,
  • (iii) Zajištění transparentnosti hospodaření přímo řízených organizací prostřednictvím Databáze reálných jednotkových cen.

K výše uvedenému výčtu je však třeba podotknout, že úprava slevových a bonusových schémat není v metodice téměř vůbec zmiňována, podobně jako téma veřejných zakázek, které je s problematikou jednotkových cen velmi úzce propojeno. K rozboru samotného obsahu je úvodem nutné poznamenat, že metodika, která by měla představovat jakýsi „návod“ pro nemocnice, jak nakládat s informacemi o jednotkových cenách je lehce nepřehledná, a ne vždy je v metodice stanoven vyčerpávající výčet jak situací, které mohou nastat, tak jejich možných řešení. Pro svět farmacie je v první řade velmi stěžejní, že ministerstvo ve své metodice jednoznačně a výslovně uznává, že jednotková cena skutečně může splňovat podmínky kladené pro obchodní tajemství. Metodika přímo uvádí, že „konkrétní jednotková cena může být obchodním tajemství sama o sobě (…), jakož i v souhrnu s jinými prodejními cenami konkrétního dodavatele, neboť z takového souhrnu může být odvoditelná dlouhodobější cenová politika daného soutěžitele na trhu“. Jednou z podmínek pro to, aby mohla být jednotková cena skutečně obchodním tajemstvím, je to, aby ji za obchodní tajemství ve vztahu k nemocnici prohlásil držitel rozhodnutí o registraci či distributor/dodavatel. I nadále je ale nemocnice povinna zkoumat, zda informace o jednotkové ceně naplňuje i zbývající znaky obchodního tajemství. Jinými slovy, nelze informaci o jednotkové ceně považovat za obchodní tajemství pouze z toho důvodu, že za něj byla smluvním partnerem označena

První situací, které se metodika přímo dotýká, je případ, kdy jednotková cena není distributorem / dodavatelem či držitelem rozhodnutí o registraci označena za obchodní tajemství. V tomto případě je nemocnice oprávněna jednotkovou cenu zveřejnit v Registru smluv bez dalšího. V případě, že jednotková cena bude dodavatelem označena jako jeho obchodní tajemství a po posouzení nemocnicí z jejího pohledu bude splňovat i zbývající znaky, nezveřejní nemocnice tuto informaci v Registru smluv. Takto může nemocnice postupovat i v případě, kdy informace o jednotkové ceně bude zveřejněna ve lhůtě do jednoho měsíce od uzavření smlouvy/objednávky v Databázi reálných jednotkových cen, která, jak jsme Vás již dříve informovali v jednom z předchozím článků, byla zřízena na základě Memoranda uzavřeného mezi Ministerstvem zdravotnictví a Asociací inovativního farmaceutického průmyslu, a která má sloužit jako databáze jednotkových cen, které jsou chráněny obchodním tajemstvím a z tohoto důvodu nemohou být uveřejněny v Registru smluv. Jak je patrné z celého obsahu tohoto článku, dokumentů a postupů, ve kterých bude třeba se v budoucnu i pro lékárníky orientovat, je opravdu hodně a uvidíme, jak se v této nelehké problematice všichni zorientují. 

KMVS, advokátní kancelář, s.r.o.