Cookies

Náš web potřebuje pro přizpůsobení obsahu a analýzu návštevnosti váš souhlas. Souhlas vyjádříte kliknutím na tlačidlo "OK". Více informací
Svúj souhlas můžete odmítnout zde.

Právní aktuality

Návrh zákona o náhradě újmy způsobené očkováním

15. 4. 2019

V tomto článku se budeme věnovat návrhu zákona o náhradě újmy způsobené povinným očkováním, který byl po úspěšném absolvování připomínkového řízení dne 25. března 2019 schválen vládou a dne 3. dubna 2018 byl zaevidován v Poslanecké sněmovně jako sněmovní tisk č. 451. Návrh tohoto zákona nově upravuje podmínky poskytování náhrady újmy způsobené povinným očkováním. Podle současného znění návrhu bude státem odčiněna újma na zdraví způsobená povinným očkování pravidelným, zvláštním nebo mimořádným s odkazem na zákon o ochraně veřejného zdraví. Náhrada by se tedy měla v souladu s vyhláškou č. 537/2006 Sb., o očkování proti infekčním nemocem, vztahovat k následkům očkování:

  1. pravidelného (např. tuberkulóza, záškrt, tetanus či v současné době velmi často skloňované spalničky),
  2. zvláštního (virová hepatitida A, B a vzteklina),
  3. mimořádného (tj. očkování v rámci prevence při mimořádných situacích).

Nárok na náhradu újmy bude mít ta osoba, které vznikne újma na zdraví jakožto následek povinného očkování. Prokazování této újmy však nebude probíhat v „řádném“ režimu, kdy je potřeba bez dalšího prokázat tzv. příčinnou souvislost mezi očkování a následnou újmou. Vznik újmy bude presumován na základě vyvratitelné právní domněnky v případech, kdy u pacienta nastanou následky stanovené prováděcím právním předpisem (tj. vyhláškou Ministerstva zdravotnictví) v čase tímto prováděcím předpisem předpokládaném. Jinými slovy, Ministerstvo zdravotnictví vyhláškou stanoví seznam následků, které jsou na základě odborného medicínského poznání známou konsekvencí povinného očkování, a zároveň lhůtu, ve které by se tento následek měl objevit. Pokud budou obě tyto podmínky splněny, nemusí poškozený prokazovat příčinnou souvislost mezi očkováním a vznikem újmy, ale pouze splnění těchto dvou podmínek. Pokud se jedná o následky, které v dané vyhlášce nebudou uvedeny, či naopak které zde uvedeny budou, ale nastanou v jiný než vyhláškou předpokládaný čas, dokazování zde bude probíhat podle subsidiární úpravy obsažené v zákoně č. 89/2012 Sb., občanském zákoníku

Poškozený tedy bude pro vznik nároku na náhradu újmy povinen prokázat příčinnou souvislost mezi provedeným očkování a vzniklou újmou. Existenci nároku na poskytnutí náhrady újmy bude posuzovat Ministerstvo zdravotnictví, u kterého je poškozený oprávněn uplatnit nárok, a to nejpozději do 3 let ode dne, kdy se dozvěděl o okolnostech rozhodných pro uplatnění náhrady újmy (anebo kdy se o nich dozvědět měl a mohl).  V daném případě se těmito rozhodnými okolnostmi rozumí vědomost o újmě a o tom, že byla způsobena právě povinným očkováním. K běhu této lhůty je nutné podotknout, že v případech, kdy dojde k újmě na zdraví člověka, který není plně svéprávným, nepočne lhůta běžet před dosažením plné svéprávnosti

Tato „výjimka“ může být stěžejní zejména v případech, kdy dojde ke vniku újmy při očkování dítěte. Podle důvodové zprávy k návrhu není vyloučeno, aby se náhrady za dítě domáhal jeho zákonný zástupce. To však nic nemění na tom, že pokud tak zákonný zástupce neučiní, počne daná lhůta běžet až dosažením plné svéprávnosti dítěte, tj. nejčastěji dosažením 18 let věku. O nároku je ministerstvo povinno rozhodnout do 6 měsíců od podání žádosti. Autor návrhu zákona, Ministerstvo zdravotnictví, odůvodňuje přijetí novely následovně: „Stát tímto finančně pomůže těm, kterým vznikla újma na zdraví, protože v souladu s platným právem strpěli povinnost nechat se naočkovat a tím přispěli k budování kolektivní imunity populace v České republice, která je významným předpokladem účinné prevence šíření infekčních nemocí a tedy ochrany veřejného zdraví v České republice.“ Vzhledem k tomu, že náhrada újmy způsobené povinným očkováním je v současné době často skloňovaným tématem, bude nepochybně velice zajímavé sledovat další legislativní vývoj tohoto návrhu zákona. 

KMVS, advokátní kancelář, s.r.o.