Cookies

Náš web potřebuje pro přizpůsobení obsahu a analýzu návštevnosti váš souhlas. Souhlas vyjádříte kliknutím na tlačidlo "OK". Více informací
Svúj souhlas můžete odmítnout zde.

Právní aktuality

Počítání dovolené, sdílené pracovní místo a další novinky z oblasti pracovního práva

15. 6. 2020

Znalost pracovněprávních předpisů bude v „době pokoronavirové“ jistě užitečnější než kdy dříve, a to zejména s ohledem na dopady mimořádných opatření na chod některých společností, resp. zaměstnavatelů. I proto považujeme za vhodné upozornit na to, že ve vrcholném stádiu legislativního procesu se právě nachází vládní novela zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce (zákoník práce). Daný návrh zákona již úspěšně prošel Poslaneckou sněmovnou a nyní ho čeká projednávání v Senátu. 

A proč se vyplatí sledovat legislativní proces tohoto návrhu? Protože přináší do oblasti pracovního práva poměrně významné novinky, konkrétně úpravu tzv. sdíleného pracovního místa nebo například změny týkající se dovolené.  Právě nová právní úprava dovolené je bezpochyby nejdůležitější změnou. Dovolená by se nově neměla počítat na pracovní dny, jak tomu bylo dříve, ale na hodiny, a to podle týdenní pracovní doby. Samotný výpočet dovolené se pak rovná násobku stanovené týdenní pracovní doby a výměry dovolené dle zákoníku práce (obvykle 4 až 5 týdnů). Vysvětleno na příkladu – pokud zaměstnancova stanovená týdenní pracovní doba činí 40 hodin a výměra dovolené u zaměstnavatele je 5 týdnů, bude zaměstnanci příslušet dovolená za kalendářní rok v celkovém rozsahu 200 hodin (tj. 40 hodin krát 5 týdnů) a nikoli 25 dní. 

Tato navrhovaná změna by odstranila dosavadní spojení dovolené s jednotlivými odpracovanými dny, které se v leckterých případech (zejména u zaměstnanců s kratší pracovní dobou) jeví v mnoha ohledech jako nespravedlivé. Dovolenou by totiž nově bylo možné čerpat i přímo po hodinách, nikoli pouze po dnech či po „půldnech“. Kromě dovolené přináší novela rovněž další zajímavé změny, mezi které patří zejména tzv. sdílené pracovní místo na pracovišti. Zákonodárce tak reaguje na aktuální požadavky pracovníků volajících po větší flexibilitě v rámci výkonu práce. 

Zaměstnavateli bude umožněno se se dvěma nebo více zaměstnanci s kratší pracovní dobou a stejným druhem práce dohodnout na tom, že se zaměstnanci budou „střídat“ na jednom pracovním místě. V praxi bude spolupráce probíhat tak, že si zaměstnanci budou sami rozvrhovat pracovní dobu po vzájemné dohodě tak, aby každý z nich na základě společného rozvrhu pracovní doby naplnil průměrnou týdenní pracovní dobu v rámci nejdéle čtyřtýdenního vyrovnávacího období. Od této novinky si slibují zejména snazší sladění rodinného života. Konkrétně by tuto novinku mohli využívat například zaměstnankyně či zaměstnanci vracející do práce po mateřské či rodičovské dovolené, jelikož by jim tím byl umožněn pozvolnější návrat v podobě zkráceného pracovního úvazku, aniž by toto nějakým způsobem zaměstnavatele omezovalo. 

V neposlední řadě je pak vhodné zmínit i navrhované změny ohledně doručování písemností. Zaprvé, nově by mohli zaměstnavatelé doručovat zaměstnancům písemnosti prostřednictvím datové schránky – to ale pouze za předpokladu, že s tím zaměstnanec předem vysloví souhlas. Významnější změnou je pak výslovné zakotvení osobního doručování písemnosti do vlastních rukou na pracovišti jakožto primárního způsobu doručování. Toto je zakotveno již ve stávající podobě zákoníku práce, nově by však bylo možné využít jiný způsob doručování výhradě v případech, že osobní doručení na pracovišti vůbec není možné. Modernizace a aktualizace pravidel pracovněprávních vztahů v rámci připravované novely zákoníku práce je jistě vítanou a dlouho očekávanou změnou, která do českého právního řádu může přinést více spravedlnosti a flexibility. V tomto ohledu však nelze opomenout, že na právní úpravu tzv. home office, po které již delší dobu volá nejen odborná veřejnost, ale i zaměstnavatelé ruku v ruce se zaměstnanci, si budeme muset ještě nějakou dobu počkat. 

KMVS, advokátní kancelář, s.r.o.