Právní aktuality
Další elektronizace zdravotnictví?
1. 2. 2024
Po eReceptu, ePoukazu, lékovém záznamu pacienta a prvopočátcích telemedicíny se zkraje tohoto roku objevil návrh na zavedení novinek představujících pomyslnou další fázi elektronizace zdravotnictví. Ta by se protentokrát měla týkat tzv. eZkarty a eŽádanky. Na první pohled by se snad mohlo zdát, že inovací uvozených oním písmenkem „e“ doplněným o název dalšího z již dlouho zavedených institutů v oblasti poskytování zdravotních služeb je poměrně dost. Veškeré tyto novinky však spadají do plánu sdíleného střídajícími se vládními garniturami, jehož cílem je povznést české zdravotnictví na vyšší úroveň, a to mimo jiné s pomocí elektronizace již zavedených postupů a procesů. Kýženým výsledkem těchto inovací má být primárně zefektivnění a zkvalitnění zdravotní péče o pacienty.
A o jaké novinky se jedná? Jak již název inovace v podobě eZkarty napovídá, daná novinka by měla pacientovi umožnit přístup k určitým datům týkajícím se jemu poskytovaných zdravotních služeb. Konkrétně by se tedy mělo jednat o aplikaci sloužící přímo pacientovi, která bude napojená na Národní zdravotnický informační systém a dále kupříkladu i na systém eRecept. Prostřednictvím dané aplikace by tak měl mít pacient k dispozici přehled o poměrně širokém spektru informací. Jednou z poměrně zásadních novinek by mělo být právo pacienta požadovat po poskytovateli zdravotních služeb poskytnutí výpisu ze zdravotnické dokumentace právě prostřednictvím této aplikace. Obdobně jako u lékového záznamu se počítá s využitím eZkarty pacientem na tzv. režimu opt-in, tedy čistě v závislosti na vůli pacienta.
Další „eNovinka“ v podobě eŽádanky by měla přispět především k zefektivnění péče o pacienta. V praxi by měla fungovat tak, že lékař eŽádanku po vystavení uloží do dočasného úložiště a současně pacientovi sdělí její identifikátor. Ten je současně sdělen i poskytovateli, který může vyžádané zdravotní služby poskytnout. Ministerstvo zdravotnictví si od eŽádanky slibuje nejen zvýšení kvality poskytovaných služeb a bezpečnosti pacienta, ale i „eliminaci duplicit ve vyšetřování“ a rozšíření „možnosti sledování dostupnosti péče“. Mezi očekávané pozitivní účinky lze zařadit i účinnější prevenci nedostatků v podobě nečitelnosti či chybného vyplnění ručně psaných žádanek nebo snížení rizika jejich padělání. Značnou výhodou je i možnost lékaře, který žádanku vystavil, sledovat, jak je s ní dále nakládáno.
Novela představující další fázi elektronizace zdravotnictví se nachází na samotním začátku legislativního procesu, a ještě ji čeká dlouhá cesta. Na možnost vystavení eŽádanky si tedy lékaři ještě určitě nějakou dobu počkají, stejně jako pacienti na možnost využití eZkarty. Zcela určitě se kolem novely v dalších fázích jejího legislativního procesu objeví diskuze týkající se jak jejího reálného přínosů pro lékaře a pacienty, tak i případných nedostatků.
KMVS, advokátní kancelář, s.r.o.