Zpravodajství
Pro Dr. Max byl loňský rok úspěšný
23. 4. 2019
Největší česká síť lékáren oznámila hospodářské výsledky. Lékárnám Dr. Max v Česku loni rostl obrat o 11 procent, tedy ještě více než v předchozím roce (8 %).
„Nárůst počtu lékáren nehraje už tak velkou roli,“ říká k nárůstu tržeb Ing. Daniel Horák, ředitel provozovatele Dr. Max společnosti Česká lékárna holding. Do sítě loni ve výsledku přibylo 16 lékáren, když největší akvizicí byla síť jedenácti lékáren Na zdraví investiční skupiny DRFG. Na začátku roku 2019 bylo v Česku 446 lékáren Dr. Max.
Za nárůstem tržeb z léků na recept vidí Horák odbornost a přístup lékárníků a lékárnic, kvůli kterým se podle něj pacienti vrací. A také provedené změny v klientském programu, který nyní slibuje zákazníkům s věrnostní kartičkou slevy na doplatky bez ohledu na věk (dříve jen seniorům a dětem).
Celkové tržby Dr. Max v Česku loni téměř dosáhly 18 miliard korun. Srovnatelně rostly jak tržby z léků na recept, tak z volného prodeje. Podle výpočtu Dr. Maxe z dat IQVIA byl přitom meziroční růst obratu na celkovém lékárenském trhu v Česku méně než dvouprocentní.
Silný růst zaznamenává síť u svého e-shopu. Loni se přes něj loni prodalo za 612 milionů korun, což je meziročně o 60 procent více. Tržby z e-shopu tak u Dr. Max tvoří přes deset procent tržeb z volného prodeje. „Z naší zkušenosti můžeme říct, že je e-shop dobrý doplněk lékárny. Přitahuje nové zákazníky, případně tam nakupují něco jiného,“ tvrdí ředitel Horák. Přitom 86 procent objednávek z e-shopu si jdou zákazníci vyzvednout osobně do některé z lékáren.
Podle Horáka by případné povolení prodeje léků na recept přes internet odpovídalo očekáváním klientů. Varuje ale před ukvapeným řešením. V současnosti je ve sněmovně předložený pozměňovací návrh k novele zákona o léčivech, který by zásilkový prodej léků na recept povolil. Podle Horáka by ale úřady měly dostat alespoň 1,5 roku čas na přípravu a na vyjasnění některých kritických otázek. Mimo jiné toho, kdo zásilkovou službu může poskytovat, jak má vypadat konzultace lékárníka, jak postupovat s generickou substitucí, kterou je lékárník povinen v určitých případech nabídnout, jak garantovat přepravní podmínky a také jakých léků se zásilkový prodej může týkat a kterých ne. „Asi není nutné povolit to hned u všech léků. Na bezproblémových kategoriích léků by se mohl model nejdříve vyzkoušet,“ myslí si Horák. Není podle něj správné, aby se lékárny donekonečna zavedení internetového prodeje léků na recept bránily.
Lékárenská sdružení a Česká lékárnická komora ale zásilkový prodej léků na recept důrazně odmítají. Varují, že kamenným lékárnám uberou e-shopy významné tržby. Dále že je osobní konzultace s lékárníkem nenahraditelná z odborného pohledu, že hrozí nedodržení skladovacích podmínek, a že by zásilkový prodej léků zhoršil sociální izolaci imobilních pacientů.
Tržby z prodeje vlastní značky, pod kterou Dr. Max prodává léky, doplňky stravy i zdravotnické prostředky a kosmetiku, rostou dvouciferným tempem. Společnost uvádí, že ve výrobě volně prodejných přípravků a doplňků je největším hráčem na českém trhu.
Pro letošní rok Horák očekává, že tlak na ceny léčiv a stagnace celkových tržeb za léky na recept v Česku bude pokračovat. Navíc na lékárny budou dopadat náklady na protipadělkovou směrnici, které odhaduje na pět až deset milionů korun na lékárnu. „Doufáme, že stát tyto náklady zohlední v dohodovacím řízení pro příští rok,“ říká Horák.
I přes tyto náklady, a i přes to, že se podle jeho názoru výrobci na ověřování každé krabičky nepřipravili dobře, Horák stále protipadělková opatření podporuje. „Ne každá změna musí být pro nás výhodná, ale zastavit vývoj oboru znamená, že bude obor stagnovat. V dnešní době se pak lehce může stát, že tu činnost převezme někdo jiný skrz mobilní aplikace a podobně. Proto je naše motto, aby se obor vyvíjel a byl vždy aktuální pro pacienta. To je klíčové. Pacient rozhodne, jestli tu lékárny za pět za deset let budou. Proto jsme podporovali e-recept a proto jsme se stejně postavili k protipadělkové směrnici,“ prohlásil Horák.
Síť Dr. Max si pochvaluje zavedené call centrum, které koncentruje telefonické dotazy zákazníků z celé republiky. Za první čtvrtletí letošního roku vyřídilo call centrum 46 tisíc hovorů a 24 tisíc e-mailů. Většina z dotazů je podle Horáka provozní povahy, lidé se ptají například na otvírací dobu nebo cenu. Odborné dotazy přepojují pracovníci call centra na lékárníky. Na službách call centra se střídají převážně lékárnice na mateřské a rodičovské dovolené. Těch má síť v současnosti zhruba sedm stovek, zájem o služby na call centru je dostatečný.
Lékárny Dr. Max se chlubí dobrými výsledky kontrol SÚKL, při kterých dosahují nadprůměrných výsledků. Výskyt vážných pochybení při loňských kontrolách je v lékárnách největší české sítě 3,3 procenta, zatímco celkově je 16,6 procenta. Na druhou stranu nejlepší vyhodnocení od SÚKL za mírná nebo žádná pochybení loni dostalo 81 procent lékáren, celkově 56 procent lékáren.
Český Dr. Max dnes tvoří méně než třetinu tržeb celé evropské skupiny Dr. Max, která má lékárny také v Polsku, na Slovensku, v Rumunsku, v Itálii a Srbsku a jedná i v dalších zemích. Celkově je v tuto chvíli čtvrtou největší lékárenskou sítí v Evropě s ambicí stát se dvojkou na trhu.
Zdroj: MT