Zpravodajství
Telemedicína pomáhá vyprázdnit čekárny
26. 5. 2020
-
- 2020 | Tváří v tvář současné krizi spojené s nemocí COVID‑19 vstupujeme do nové éry zdravotnictví, které musí začít fungovat novým způsobem. Plné čekárny u lékaře jsou potenciálním nebezpečím pro šíření nákazy – současné i dalších, které možná přijdou. Navíc nám současná pandemie ukazuje, že zdravotní systém nefunguje efektivně a že péče o pacienta není na tak dobré úrovni, jak se na první pohled zdá.
V době před nástupem pandemie byla praxe v českém zdravotnictví až příliš pohodlná pro každého, kdo si chtěl zaskočit k lékaři pro recept, potvrzení a samozřejmě na pravidelné kontroly stavu chronických nemocí. Tyto kontroly však nikdy nefungovaly dostatečně efektivně – ani pro systém, jemuž prodražovaly fungování, ani pro pacienta, jemuž nepomáhaly tak, jak by měly. Jak všichni známe z vlastní zkušenosti, existuje příliš mnoho pacientů, kteří si několik dní před kontrolou u lékaře radikálně upraví jídelníček a vrhnou se na „zdravý životní styl“. Podle výsledků následné kontroly jsou v pořádku a ukazatele jejich zdravotního stavu jsou v normě. Systém je tedy využíván neefektivně, výsledky kontrol jsou nicneříkající, lidé plní čekárny a lékař nemá správné informace ve správný čas.
To byl stav před nástupem pandemie koronaviru COVID‑19…
Dnes je situace jiná. Čekárny zejí prázdnotou, mnoho chronicky nemocných lidí se totiž v době pandemie bojí docházet na pravidelná vyšetření ke svému lékaři. Dilema „nechat se zkontrolovat“, nebo „nakazit se koronavirem“ je většinou vyřešeno pasivitou. Ta má za následek v mnohých případech průběžné zhoršování zdravotního stavu chronicky nemocných pacientů, v mnoha případech jsou důsledky fatální. Řešení přitom existuje a zkušenosti ze zahraničí ukazují, že přesně pro tyto případy existuje velmi efektivní nástroj. A co že je tím řešením? Telemedicína.
V zahraničí se telemedicína používá již řadu let a současná krize jasně potvrdila potenciál tohoto řešení v praxi. Není na co čekat, měli bychom využít této příležitosti a urychlit používání telemedicíny jako součásti elektronického zdravotnictví.
Abychom přispěli k tomuto urychlení, objednali jsme si u kolegů ze zahraničí, kteří mají zkušenosti s nasazením telemedicíny v praxi, takzvaný Telemedicínský kit a v těchto dnech ho testujeme.
Jde o zařízení, které dostane chronicky nemocný pacient k sobě domů a provádí si pravidelné měření sám. Tím pádem nemusí kvůli pravidelné kontrole svého zdravotního stavu u lékaře opustit domov. V balení telemedicínského kitu je přístroj (například glukometr, tlakoměr, oxymetr, spirometr nebo chytrá váha) a mobilní telefon, přes který probíhá komunikace směrem k doktorovi do ordinace. V telefonu je předinstalovaná aplikace, do které doktor doplní seznam měření, jež musí monitorovaný pacient provést v daném časovém období. Nastavení těchto měření je plně individuální, a odpovídá tak léčebnému plánu pro každého pacienta zvlášť. Výhody jsou nesporné pro obě strany — pacient nemusí do čekárny a doktor má jistotu, že měření jsou prováděna pravidelně, a může na výsledky měření reagovat v reálném čase.
Telemedicína se dá aplikovat u pacientů s cukrovkou, astmatem, nemocí srdce, obstrukční plicní chorobou a dalšími „běžnými“ nemocemi v populaci. V rámci ČR jde o cca 35 procent obyvatelstva.
Telemedicína je jedním ze způsobů, jak efektivně vyprázdnit čekárny, aniž bychom snižovali péči o pacienta nebo brali lékařům práci. Telemedicína zlevňuje zdravotní systém a celkovou péči o pacienta posouvá na vyšší úroveň.
Zdroj: Medical Tribune 09/2020