Cookies

Náš web potřebuje pro přizpůsobení obsahu a analýzu návštevnosti váš souhlas. Souhlas vyjádříte kliknutím na tlačidlo "OK". Více informací
Svúj souhlas můžete odmítnout zde.

Teva – partner adherence

30. 3. 2021

Teva – partner adherence

O společnosti Teva

Společnost Teva byla založena v roce 1901. Naše centrála sídlí v Izraeli, máme 74 výrobních závodů ve třech desítkách zemí. V našem portfoliu je aktuálně více než 1 800 molekul a ročně vyrábíme přibližně 120 miliard tablet a kapslí.

Patříme k předním světovým farmaceutickým společnostem a jsme aktivní na 60 trzích. Naše poslání na celém světě uskutečňuje přibližně 45 000 zaměstnanců. Naše inovativní a vysoce kvalitní léčiva pomáhají každý den 200 milionům lidí.


Nové obaly Teva pomáhají zlepšit adherenci

Orientujte se v lékových obalech    


Přehledné obaly společnosti Teva


Co je to adherence?

Slovem adherence označujeme míru spolupráce pacienta při léčbě. Důležité je především to, jestli se pacient řídí doporučením lékaře a/nebo lékárníka, jak užívat léky a jaká dodržovat režimová opatření. Spolupráce pacienta je totiž pro úspěch léčby zásadní. Pokud se pacient radami lékaře či lékárníka neřídí, označujeme to za tzv. non-adherenci (nespolupráci). Ta významně narušuje snahu zdravotníků pacientům pomoci, bohužel se s ní setkávají velmi často.  

Jaké jsou nejčastější důvody non-adherence?


Důvodů, proč pacient nespolupracuje, je hned několik. Jednou z nejčastějších příčin je nepochopení léčebného režimu. Pacienti by se proto neměli bát lékaře nebo lékárníka zeptat, pokud něčemu nerozumí nebo pokud mají z něčeho obavy. Některé léčebné postupy bývají poměrně složité, pacient musí užívat více léků v různou dobu, v různých lékových formách, není proto namístě stydět se říct, že něčemu nerozumíme. Velmi často se ale stává také to, že pacient léčbě nepřikládá význam, léky brát zapomíná, režimová opatření se mu dodržovat nechtějí. Většinou se to týká chronicky nemocných, například lidí s vysokým krevním tlakem, zvýšenou hladinou cholesterolu, cukrovkou nebo obezitou. Tyto nemoci totiž nebolí, a tak člověk snadno zapomene, že mu něco je, a léčbu nepovažuje za důležitou. Až se nemoc projeví, bývá už ale většinou pozdě a může to také skončit trvalými následky nebo i hůře. 

Proč je adherence důležitá?


Jestliže pacient dodržuje doporučení zdravotníků, má mnohem větší naději na to, že léčba bude úspěšná. Akutní obtíže obvykle vymizí úplně, chronické se zmírní, nedochází k dalšímu prohlubování příznaků nemoci a pacient má naději na kvalitní život bez komplikací.

Co mohou lékaři udělat pro to, aby pacient dodržoval předepsanou léčbu?

Některé diagnózy nebolí, a tak se občas stane, že pacienti nedodržují doporučení lékaře a zapomínají pravidelně brát své léky. Přitom například neléčený vysoký tlak může být časem příčinou cévní mozkové příhody nebo infarktu.  


Všechno vím, všechno znám, tvrdí pacient. Co na to lékárník?


Motivovat pacienty k dodržování předepsané léčby a všech pokynů lékaře je úkolem nejen samotných lékařů, ale také lékárníků.   


Nedodržování léčby a doporučení lékaře může značně zhoršit stav pacientů

Zatímco muži mají větší problém s dodržováním diety, nekouřením a abstinencí, ženám dělá potíže zvýšit dávky pohybu a redukovat svoji hmotnost. Pokud lékaři tato doporučení vysloví, vždy pro to mají důvod. Lidé by tedy měli dbát jejich rad.   


Léky na vysoký tlak nepotřebuji – tvrdí pacienti. Opak je pravdou

Za některé výmluvy, které občas pacienti vymýšlejí, by se nemuseli stydět ani Horáček s Pažoutem. Důvodem vymlouvání je nedodržování léčby a vynechávání léků. Sami si tím však velmi škodí. 


Co by se vám v lékárně stát nemělo

Opakování je matka moudrosti, a tak by vám i lékárník měl zopakovat, jak užívat předepsanou léčbu. Třeba přitom narazíte na něco, co jste předtím nevěděli. Podobně jako v našem videu.


Co mohou lékárníci udělat pro to, aby pacient dodržoval předepsanou léčbu?

I lékárník by měl pacienty informovat o tom, jak správně používat předepsané léky. A to i v situaci, kdy pacient tvrdí, že vše perfektně ví a zná. Nakonec se totiž může ukázat, že to tak úplně není. 


       

Jak dosáhnout dobré adherence?


 

Informační materiály pro pacienty

  • Brožura „Mějte cukrovku pod kontrolou“ – ke stažení ZDE.
  • Brožura „Zůstaňte zdraví po celý život“ – ke stažení ZDE.
  • Brožura „Nepodceňujte vysoký krevní tlak“ – ke stažení ZDE.

Jak adherenci zlepšit? 


Hledání odpovědí na otázky, proč pacienti léčbu nedodržují, je základním kamenem pro zlepšení komunikace mezi zdravotníky a pacienty. Je příčinou non-adherence to, že pacient nedostal dostatek srozumitelných informací? Je to přílišná složitost léčebného postupu, který nevyhovuje pacientovým individuálním potřebám? Nebo je příčinou neochota si nemoc připustit a při léčbě spolupracovat? Nebo jsou důvody úplně jiné? To se snažili zjistit lékaři ve 150 ambulancích po celé České republice od svých pacientů pomocí speciálních dotazníků v rámci Týdne adherence. 

Týden adherence 


Dotazování v rámci Týdne adherence odstartovalo 25. 3. 2019 a kromě pacientů dotazníky vyplňovali i lékaři. Organizátorem dotazníkového šetření byla společnost Teva. Cílem bylo zjistit hlavní příčiny non-adherence a po vyhodnocení odpovědí hledat možnosti, jak pacientům s adherencí pomoci a zlepšit jim kvalitu života.